Friday, May 8, 2015

संवेदना स्वयं को खोजने का सर्वोत्तम माध्यम ...(Best of finding themselves through sensation ..)


Image result for farmer with plough in field

दसवीं कक्षा के कुछ छात्रों का समूह कक्षा अध्यापक के साथ शैक्षणिक भ्रमण के लिए निकला। चलते-चलते वे एक खेत के नजदीक पहुंचे। खेत में एक गरीब किसान हल जोत रहा था। खेत के पास उसके जूते और पोटली रखे हुए थे। छात्रों को एक शरारत सूझी। उन्होंने किसान के जूते छिपाने के बारे में सोचा ताकि झाड़ियों के पीछे छिप कर वे किसान के लौटने पर उसकी प्रतिक्रिया देख पाएं।

हालांकि उनका मकसद सिर्फ क्षणिक मजाक करना था। उन्होंने इस मजाक के बारे में बहुत गहराई से नहीं सोचा था। उनके अध्यापक खुले विचारों के व्यक्ति थे और अपने दोस्ताना अंदाज और शिक्षण पद्धति के लिए जाने जाते थे। उन्हें छात्रों की योजना का पता चला तो वह बड़े ही सहज अंदाज में पूछ बैठे कि वे उस किसान के जूते को छिपाना क्यों चाहते हैं?

सभी छात्रों ने माना कि वह आनंद प्राप्ति के लिए ऐसा करना चाहते थे और इससे उस किसान को कोई क्षति नहीं पहुंचने वाली थी। अध्यापक ने उन्हें सुझाव दिया कि जूते छिपाने की बजाय वे किसान के जूतों में कुछ सिक्के रख दें और प्रतिक्रिया देखें। उन्होंने दावा किया कि ऐसा करके किसान की प्रतिक्रिया देख कर ज्यादा आनंद आएगा। छात्रों ने ऐसा ही किया। वे जूतों में सिक्के रख के झाड़ियों के पीछे छिप कर इंतजार करने लगे।

थोड़ी देर में किसान आ गया। हाथ मुंह धोकर वह जूते पहनने लगा, जैसे ही उसने एक जूते में पैर डाला उसे कुछ महसूस हुआ। उसे कुछ सिक्के दिखे। उसने चारों ओर नजर दौड़ाई पर उसे कोई नहीं दिखा। उसने सिक्के उठाए और भगवान को हाथ जोड़कर धन्यवाद दिया कि उसे अपनी पत्नी के इलाज के लिए कुछ धन की जरूरत थी। जैसे ही उसने दूसरे जूते में पैर डाला तो उसमें भी उसे सिक्के मिले।

वह ईमानदार था और उसे पता था कि वह धन उसका नहीं है परंतु आसपास किसी को न पाकर उसने धन को स्वीकार करना उचित समझा। सिक्के पाकर उसने पुन: ईश्वर को याद किया कि उसके बच्चे भूखे हैं तो वह उस दिन कुछ सामान उनके लिए खरीद पाएगा। किसान कृतज्ञता की भावना से सिक्कों को लेकर वहां से चला गया। 
सभी छात्रों ने पूरी घटना को देखा और महसूस किया।

सभी की आंखों में खुशी के आंसू थे। वे संतुष्ट थे कि उन्होंने सच्चे आनंद की प्राप्ति की थी जो किसान के जूते छिपाकर नहीं मिलती। उन्होंने अपने अध्यापक को दिल से धन्यवाद किया। सद्भावना और संवेदनशीलता विद्यार्थी जीवन के अत्यंत महत्वपूर्ण मूल्य हैं।

कहानी से सीख :

किसी भी इंसान के लिए सहानुभूति रखना विशिष्ट परिस्थितियों में लागू होता है परंतु सद्भावना और परानुभूति दर्शाना हर व्यक्ति का एक सामान्य गुण होना चाहिए। विपरित परिस्थितियों में या किसी को तकलीफ में देखकर भावुक होना और उसकी मदद करना प्राकृतिक है। लेकिन जीवन का सच्चा सुख इसमें है कि आम परिस्थिति में हर किसी के लिए सहिष्णुता और संवेदनशीलता का भाव हो। यह अहसास एक दिन में विकसित नहीं हो सकता।

सभी में परानुभूति की भावना विकसित की जा सकती है। इसके लिए कहने-सुनने की बजाय उनके सामने छोटे-छोटे उदाहरणों से उनमें ऐसी भावना का विकास करना होगा, जहां वे स्वयं के अलावा दूसरों के बारे में भी सोचें।

तेज रफ्तार जिंदगी और तकनीकी विकास के दौर में यूं भी लोगों के पास स्वयं के लिए समय मुश्किल से निकलता है। ऐसे में दूसरों के लिए कुछ करना कठिन  लगता है। बच्चे भी आस-पास के वातावरण के कारण उदासीन और भावशून्य और संवेदनहीन  हो रहे हैं जो एक सोचने का विषय है।

उनका उदासीन रवैया भविष्य में अभिभावकों और स्वयं उनपर असर डालेगा। जिस तरह अभिभावक बच्चों की औपचारिक शिक्षा और अन्य कौशल में निवेश करते हैं उसी तरह नैतिक मूल्य प्रदान करने की तैयारी उन्हें ही करनी है। यह प्रक्रिया काफी सुखद होती है क्योंकि अभिभावक नैतिक मूल्य दर्शाकर स्वयं के जीवन में भी गुणवत्ता ला पाते हैं।

उदाहरण :

स्नेहा दादी की चहेती थी। उसके चेहरे पर कुछ जन्मजात दाग थे। उसका कभी कोई मजाक बनाता तो दादी के पास आकर रोती। एक दिन दादी उसे समझाते हुए बोलीं कि जब वे छोटी थीं तो हमेशा से ऐसा ही खूबसूरत सा दाग चाहती थीं। स्नेहा उत्सुकता से सुनने लगी। दादी उसका आत्मविश्वास बढ़ाने के लिए बोलीं कि उसके दाग से खूबसूरत क्या कोई और चीज है? स्नेहा अचानक से बोल पड़ी ‘आपकी झुर्रियां’। दादी ने बड़ी खूबसूरती से अपनी संवेदनाएं स्नेहा को दे दीं थीं।

बच्चों से चर्चा करें कि जब वे मुसीबत की स्थिति में रहते हैं तो उन्हें मिला छोटा सा सहारा या सांत्वना कितनी राहत पहुंचाती है। इसी तरह उन्हें भी अपना हाथ सभी की मदद के लिए बढ़ाना चाहिए। मजाक करने और मजाक उड़ाने का फर्क बच्चों को समझाया जाना चाहिए। दरअसल दूसरों को समझकर हम सभी स्वयं के लिए बेहतर मौके इकट्ठे कर लेते हैं जहां दूसरे हमें समझें।
जय गुरुजी. 

In English:


(Some students of class X with the educational tour group turned out for the class teacher. Walking they arrived near a farm. The farm was a poor farmer plowing. Farm near his shoes and kept the bundle. Students worried about a prank. He thought of the farmer's boots hide so they hid behind bushes on the return of farmers able to see his reaction.

Although their purpose was only momentary fun. He did not think very deeply about this joke. His teacher was a man of open views and was known for its friendly style and teaching method. He revealed the plan of students so that they are sitting in a very comfortable way of asking why the farmer would hide shoes?

All students admitted that he wanted to do this for pleasure attainment and no damage to the farmer, was due to arrive. By a teacher suggested that instead of stealing the shoes they put a few coins in the shoes of farmers and see the reaction. He claimed that by doing so more farmers will enjoy seeing the reaction. The students did the same. They hid behind the bushes of the coin in the shoes began to wait.

Came shortly farmer. Hand wash the shoes felt face, as soon as she felt him put one foot in the shoe. Showed him some coins. He peered around, but he did not. He raised coins and folded hands and thanked God that he needed some money to treat his wife. As soon as he put the other foot in the shoe contained the coins.

He was honest and he knew that he is not his money but he did not find anyone around, thought it appropriate to accept the funds. Coins found he again recalled that her children are hungry for God, he will buy them some stuff that day. Farmers went there with a sense of gratitude from the coins.
All students have seen and felt the whole event.

All had tears of joy. They were satisfied that he was a true pleasure to the achievement of the farmer who does not hide the shoes. He warmly thanked his teacher. Goodwill and sensitivity to student life are extremely important value.

Learn from the story:

For any human being sympathize applies in specific circumstances, but a common feature of goodwill and every person should have to show Other-cognition. In the opposite situation or seeing someone in pain be emotional and to help him natural. But life's true pleasures is a common situation for everyone to be a sense of tolerance and sensitivity. This realization can not grow in a day.

Other-cognition may be developed in the spirit of all. The say-instead of listening to them in small instances they will have to develop a sense of where they think about others than themselves.

In an era of fast-paced life and technical development by the way, people barely have time for self survives. So hard to find something for others. Children also because of the surrounding environment and insensitive are stoic and expressionless, which is the subject of a think.

His cynical attitude will influence them in the future, parents and themselves. The way in which parents invest in children's formal education and other skills in the same way as they have to prepare to provide moral value. This process is quite enjoyable because the guardian of moral values ​​illustrated find themselves bringing in life quality.

Examples:

Sneha's favorite grandmother said. There were some stains on her face congenital. If someone makes fun of her grandmother cries came. One day when they were tiny grandmother spoke explaining always wanted to do the same beautiful little stained. Sneha eagerly listen. To increase his confidence that his grandmother spoke beautiful stain is there any prerequisites? Sneha was suddenly speaking-your wrinkles. Grandma was very beautifully gave his condolences to Sneha.

Discuss with the children that when they are in a state of trouble, he found little support or consolation brings much relief. Similarly, they should raise their hand for all the help. Joke and make fun of the difference should be explained to children. The others understand themselves better for all of us gathered to take chances where others understand us.)
Jai Guruji.


No comments: